torsdag den 15. december 2022

 

Radikale. Drømmen om igen at blive centralt midterparti brast. Angivelig på grund af mavefornemmelser.

Ludo med de røde


For snart fem år siden, mens Martin Lidegaard endnu ikke var politisk leder af Radikale Venstre, udgav han bogen Lad os mødes på midten. Skriftet kunne, og skulle vel, læses som en advarsel til Lidegaards eget parti, der på det tidspunkt var ledet af Morten Østergaard, om ikke at ende som et sekterisk fløjparti.

Det er hverken klimaforandringer, migration eller teknologiudvikling, der skræmmer Lidegaard mest, skriver han i bogens sidste kapitel under overskriften: »Sidste udkald for midten.«

»Nej. Det mest skræmmende for mig er vores manglende evne og vilje til at finde hinanden for at løse de selvsamme problemer. Finde den politiske midte – herhjemme, i Europa og internationalt.«

Det, Martin Lidegaard i virkeligheden efterlyser i bogen, er en vej ud af det røde fængsel, hans parti på det tidspunkt var endt i. Fra at være en selverklæret repræsentant for den objektive saglighed i politik havde De Radikale lænket sig til den politiske venstrefløj. Som symbol på udlændingepolitikkens primat var Morten Østergaard med rullekuffert, rullekrave og ikke ubetydelig patos flyttet til Odense-ghettoen Vollsmose – i tre dage. Året efter skulle han også svømme til øen Lindholm, der af den daværende borgerlige regering var udset som opholdssted for afviste asylansøgere.



Martin Lidegaard er strandet hos den venstrefløj, han har forsøgt at bryde fri af. Foto: Mads Claus Rasmussen, Scanpix

De Radikale var så at sige i følelsernes og ikke fornuftens vold, hvilket ikke var nogen tilfældighed. Partiet havde på daværende tidspunkt entreret med den østrigske kampagnemager Grace Pardy, som havde ført flere socialliberale partier til succes. »Show emotions,« lød en af Pardys opskrifter. Ikke lange indviklede analyser, men følelser og umiddelbarhed. Følelserne var lette at vise, når det gjaldt udlændingepolitikken og rollen som opposition til højrepopulismen. Vanskeligere var det at lægge sjæl og begejstring i nødvendighedens økonomiske politik, finansministeriets regnemodeller og arbejdsudbudsreformer.

Regningen fra Pardy til partikassen var ikke kun økonomisk, adgangen til den politiske magt rykkede længere væk. For det var ikke Pardys følelser, men hårde krav om økonomisk politik på den finansministerielle dyds sti, der placerede Niels Helveg Petersen, Marianne Jelved, Margrethe Vestager og andre før dem med en magt, der ofte markant oversteg mandaternes logik.

Tallet to trykker

Lidegaards bog var et forsøg på at vise partiet en vej tilbage, og derfor var det ekstra paradoksalt, at det blev ham, der tirsdag eftermiddag trak sit parti ud af forhandlingerne om en ny midterregering. Lidegaards gamle opfordring om at mødes på midten var taget til følge, men selv ville han alligevel ikke være med. Hvorfor? Ifølge ham selv fordi mavefornemmelsen sagde noget andet.

Samme morgen havde Lidegaard ellers forladt Marienborg med bemærkningen: »Venner, vi gør det.« Og derfor havde de øvrige tre forhandlende partier også svært ved at tro Lidegaards forklaring om, at han selv havde truffet beslutningen om at trække sig. Tre radikale, Lidegaard, Samira Nawa og Christian Friis Bach, havde forhandlet. Hvordan kunne tre blive underkendt i en gruppe på syv? For alle andre end De Radikale gav det ingen mening, og mere logisk blev det ikke af Lidegaards egen forklaring.

»Ja, jeg har sagt: Jeg synes egentlig, at vi har fået rigtig meget her, men der er også rigtig meget møg der. Samlet set synes jeg, at indholdet så fint ud, men var det nok? Der har jeg sagt: På en måde synes jeg, at det er det, men jeg er i tvivl, om den position, vi kan få i regering som lille parti, er god nok til at kunne stå på det her og banke det igennem i regeringen,«  sagde han på et improviseret pressemøde efter beslutningen og tilføjede:

»Jeg synes samlet set, at vi havde fået meget godt på reformerne, men jeg var bange for, at vi som lille parti ville få for lille en rolle i regeringen og skulle sluge for store kameler til, at de to ting kunne opveje hinanden.«

Hvilke kameler Lidegaard måtte sluge, fremgik i første omgang ikke, men siden uddybede han på Facebook:

»Dér hvor vi virkelig synes, det gør ondt, er på uddannelse. Halvdelen af alle danske universitetsuddannelser skal skæres ned til fire år. Det er en historisk omkalfatring af det danske uddannelsessystem, uden at lytte til de unge og de institutioner, som det handler om. Det risikerer at blive en ny folkeskolereform, bare for universiteterne. Og der kan få fatale konsekvenser.«

Formuleringen gjorde ikke de øvrige partiers undren mindre. Natten til tirsdag havde de netop gjort sig betydelige anstrengelser for at imødekomme De Radikale på det område. Lidegaard og partifæller havde angiveligt krævet, at kun 25 procent af universitetsuddannelserne måtte forkortes. Det sidste tilbud lød på 35 procent, men med den radikale exit gik man tilbage til 50. I hvert fald ikke nogen klar dokumentation af Lidegaards teori om, at han kan gøre det bedre udenfor.

Mens en række uddannelser altså kommer til at betale for den radikale beslutning, står et andet af partiets resultater stadig i regeringsgrundlaget. Nemlig målsætningen om, at Danmark i 2050 skal have nået 110 procents reduktion af CO-udslippet sammenlignet med 1990. Men det er mest ord, skriver Lidegaard på Facebook:

»På det grønne område har regeringen fattet grønt med flere gode hensigter – men kun på den lange bane. Selvom man formulerer, at klimakrisen er vor tids største udfordring, er der ikke prioriteret midler til at handle mere her og nu i de kommende år, hvor det er allervigtigst. Lige nu er det grønne bare ord. Til sammenligning prioriteres der midler til akutte sundheds- og vinterhjælpspakker.«

Det, han ikke fortæller, er, at netop han faktisk kunne have omsat ordene til handling, for Klimaministeriet var et af de to ministerier, hans parti fik tilbudt. Nu ender det på Moderaternes hænder sammenlagt med energiforsyningen i noget, der ellers skulle have været to ministerier.

Den anden radikale minister skulle ifølge tegningen være miljøminister. Det bliver i stedet socialdemokraten Magnus Heunicke. Mistanken blandt de tre tilbageværende regeringspartier er, at det nærmere var tallet to end uddannelser og klima, der trykkede det radikale sind.

I hvert fald bragte partiets forhandlere natten til tirsdag spørgsmålet om en ekstra ministerpost ind i forhandlingerne.

Løkkes sicilianske tilbud

Det fik Lars Løkke Rasmussen til at tilbyde, at De Radikale kunne få en af hans pladser på den betingelse, at deres ministre ikke benyttede sig af Folketingets orlovsmulighed.

Den betyder, at ministre fra små partier kan tage orlov fra Folketinget, hvorefter deres suppleant kan indkaldes. Reglen blev brugt af De Radikale under Nyrup-regeringen, siden blev den afskaffet, men genindført, da De Konservative indtrådte i VLAK-regeringen i 2016.

Hvorfor Løkke stillede netop den betingelse, er uklart, men hos De Radikale blev det opfattet som »et siciliansk tilbud«. Tre ministre ville selvfølgelig lune, men det ville også efterlade partiet med en folketingsgruppe på kun fire.

Imidlertid ville det stå lidt skævt i forhold til den radikale selvopfattelse som det ekstraordinært saglige parti, hvis antallet af ministerposter blev begrundelsen for manglende regeringsdeltagelse.

Der er trods alt tale om partiet, der i 1960erne udarbejdede sindrige valgplakater med vægtskåle, der illustrerede balancerne i samfundet, og som stod bag etableringen af de økonomiske vismænd for at sikre en slags objektiv faglighed i politik. Et parti, der det meste af sin levetid har været magtsøgende og ofte regeringsbærende. Mest i alliance med Socialdemokratiet, men undtagelsesvis også med de borgerlige. Et parti, der har været selve definitionen på den politiske midte, som Martin Lidegaard i 2018 ville mødes på, men som hans mavefornemmelse, eller måske rettere stemningen blandt hans mere stålsatte gruppefæller, tilsagde ham at holde sig væk fra.

Dermed har Lidegaard efter alt at dømme foretaget et strategisk valg, der binder De Radikale til den venstrefløj, som partiet ellers gennem et par årtier har ledt efter muligheden for at slippe ud af. Nu står de tilbage som dem, der har væltet en regering, de trods alt havde indflydelse på. I bytte har de fået en regering, de kunne have været en del af. Men en regering, der med eget flertal ikke har brug for at spørge De Radikale om noget som helst.

En af det gamle resultatsøgende Radikale Venstres sidste bastioner, chefkontoret på Skive Folkeblad, gjorde onsdag boet op i en leder skrevet af chefredaktør Ole Dall:

»Radikale Venstre havde chancen for at vise i handling, at man er et moderne, socialliberalt midterparti, men i stedet gives et billede af noget næsten sekterisk til venstre for midten, hvor man så kan sidde og spille ludo med Enhedslisten, SF og Alternativet … Samtidig kan en flertalsregering hen over midten – uden radikal  deltagelse – så lægge de store linjer for dansk politik de kommende år.«

Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2022-50/samfund/ludo-med-de-roede


HANS MORTENSEN (f. 1958) er politisk journalist, som siden 1995 har fulgt slagets gang på Christiansborg. Indtil 2002 som journalist og politisk redaktør på Ekstra Bladet siden som reporter på Weekendavisen. Har skrevet bøgerne: De fantastiske fire (2005) om Poul Nyrup Rasmussen, Ritt Bjerregaard, Mogens Lykketoft og Svend Auken, Tid til forvandling (2008) om fornyelsen af Venstre, Det, Svend mener, er... (2009) - en interviewbog med Svend Auken samt redigeret antologien Helt forsvarligt (2009) om udfordringerne i dansk forsvars- og sikkerhedspolitik.

 

HAMN@WEEKENDAVISEN.DK

 

ARNE HARDIS (f. 1958), politisk redaktør, forfatter. Uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 1986. Roskilde Tidende, Socialistisk Weekend, Land og Folk, A-pressen, Weekendavisen siden 1998. Har skrevet Æresretten (2003), Forræderens dagbog (2005), Idealisten (2008), Klassekammeraten (2010) og Den kætterske socialdemokrat (2018).

 

AHIS@WEEKENDAVISEN.DK

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

  Interview.  Koranloven er ikke et enkeltstående tilbageslag mod ytringsfriheden. Demokratiske landes regeringer lukker i stigende grad ned...