Hvedebrødsdage. Oppositionen har
sat kursen mod regeringens favn. At stå på agitatorens talerstol år efter år er
uattraktivt.
Efter
oprøret
Blandt iagttagere af det politiske liv er det
blevet en yndet sport at udfordre skæbnegudernes monopolvirksomhed og spå om
datoen for flertalsregeringens forsvinden. Hvor den ene iagttager blot ved den
død efter næste folketingsvalg, kan den anden mere præcist fastslå regeringens
usavnede bortgang ved næste kommunalvalg i efteråret 2025. Mon ikke det bliver
lidt ud på eftermiddagen?
Hvad man i egentlig forstand kan konstatere
om regeringens fremtid, er mere begrænset. Vi ved, at SVM-regeringen skal mødes
med vælgerne senest efteråret 2026. Vi ved, at Moderaterne er sindet at lade
projektet fortsætte, mens både Socialdemokratiet og Venstre holder døren åben
uden at binde sig. Og så ved vi endelig, at det på 100 dage er lykkedes
regeringen at gøre sig grundigt upopulær, hvad der p.t. gør genvalg mindre
sandsynligt end for tre måneder siden. Det er det forhold, der har lokket
spåmændene ud i lyset med deres nypudsede krystalkugler.
Denne uges Voxmeter udmåler elendigheden: 17
meningsmålte mandater smidt på 100 dage svarende til et tab på næsten ti
procentpoint. Ti af mandaterne er tabt til den røde side, syv til den blå.
Fortsætter det på den måde, ender de tre musketerpartier med at skylde.
Værst ser
det ud for Venstre, som i forvejen har mistet så meget og for tiden endda må
undvære sin formand. Socialdemokratiet havde dog i modsætning til Venstre før
valget tydeligt tilkendegivet at ville søge bredt samarbejde, men helt nemt for
statsministerpartiet er det tydeligvis ikke. Man kan bare prøve nysgerrigt at
spørge indsigtsfulde folk, hvad egentlig forskellen er på den nødvendighedens
politik fra Thornings tid, som Socialdemokratiet afskyer, og den politik, man
aktuelt hylder, nødvendiggjort som den er af de meget alvorlige tider.
Mette Frederiksen og Troels Lund Poulsen kan efter storebededagsstriden se frem til et mindre anspændt politisk klima. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen
Bedst til rette i projektet føler Moderaterne
sig. Midterregeringen er Lars Løkke Rasmussens idé, han er arkitekten tilbage
fra 2019, og i weekenden fik han sit partibaglands opbakning til at fortsætte
bestræbelsen på at langtidsbænke fløjene til fordel for den ansvarlige midte.
Naturligvis. Ingen anden udgang var mulig på årsmødet i Vejle, som virkede som
mødested for Alternativets iværksætterånd, tilløbende nysgerrige, garvede
pragmatikere og lykkesøgere, som man husker dem fra Ny Alliance i de gode år.
Moderaterne er ét hoved, Løkkes, nu skal
hovedet forsøge at føde sig en krop: Partiet skal også være kommunalt, og man
skal have en ungdomsafdeling, som rigtige partier har det. Europæisk er man
allerede blevet i kraft af sønnen Bergurs opdagelse af, at han faktisk fortsat
mener det samme som sin far.
Nederlag og sejre
Meningsmålingernes tale er dragende og
fascinerende, men skygger også for, hvad der foregår i øjeblikket. Dansk
politik har været igennem noget, som minder om en forfatningskamp eller i hvert
fald en tilvænning til nye roller, efter at fløjene er isoleret uden for det
bestemmende centrum. Hvem bestemmer og på hvilke vilkår?
Opgøret havde karakter af et forbitret oprør,
betegnende nok anført af fagbevægelsen, siden Folketingets to oppositioner var
efterladt desorienterede. Fagbevægelsens Hovedorganisation ville med kravet om
bevarelsen af store bededag som fridag berøve regeringen dens
eksistensberettigelse. Arbejdet for en folkeafstemning i overensstemmelse med
grundlovens paragraf 42 var en voldsom radikalisering af fagbevægelsens
position. At ville flytte beslutningen fra repræsentationsstyret i Folketinget
til gadens og vejens folkelige parlament er et værktøj, der ekkoer af Orla
Lehmanns inderlige bøn til Frederik 7. om ikke at blive drevet til
fortvivlelsens selvhjælp.
Så umusikalsk og bøvet timet inddragelsen af
bededagen end var, måtte Mette Frederiksen med folkeafstemningen placeret på
den politiske dagsorden stå fast på dens afskaffelse. Alt andet ville have
været en abdikation, forvandlingen af flertalsregeringen til en konsekvensløs
decemberdistraktion.
Den kamp tabte fagbevægelsen og Lizette
Risgaards alliance med Folketingets opposition. Årets bededag bliver den sidste
i skikkelse af fridag, til næste år skal der tages fat. Forsøget på at samle de
nødvendige 60 mandater i Folketinget for en folkeafstemning kollapsede, da de
afgørende partier ville ikke være med.
Striden mellem regeringen og oppositionen i
og uden for Folketinget er ikke bilagt, men er ved at »sætte sig« i skikkelse
af samarbejdsmønstre, som ganske vist er nye i det hektiske 100-dages forløb,
regeringen har overstået, men gammelkendte og meget lidt usædvanlige betragtet
over tid:
Arbejdsmarkedets parter løser de opgaver, som
er deres, og politiske partier søger indflydelse, især når der er lang tid, til
de kan søge deres mandat bestyrket hos vælgerne. Midtens magt og indflydelse
drager.
En ting synes overvejende sandsynlig, hvis
man alligevel skal forsøge sig i den ovenfor lidt hånligt affejede
spåmandskunst: Jo mere modvind regeringen møder, desto mere ihærdigt vil den
søge at sætte sin omfattende reformdagsorden igennem. Dens upopulære eksistens
må have en årsag, en begrundelse, der må nødvendigvis være en mening med
galskaben.
Gensyn med pragmatismen
På arbejdsmarkedet har man formået at løse
tidens opgaver trods bededagen. Fagbevægelsens overenskomstforhandlere har
opnået et hæderligt resultat, arbejdsgiverne har været pragmatisk generøse for
at imødekomme både inflationsudfordring og opstemmet vrede over den mistede
fridag.
Nu mangler medlemmernes stemmer, med dem ved
man jo aldrig, men det er dog bemærkelsesværdigt, at forligene er blevet
positivt modtaget selv i nejbevægelsens kerneland, 3Fs byggegrupper. DR har
kontaktet 36 afdelinger med en selvstændig byggegruppe, og her anbefaler 12 et
ja, 7 siger nej, mens 17 enten er uafklaret eller undlader at komme med en
anbefaling til medlemmerne.
Pragmatismen genfindes i Folketinget.
Regeringen har opgivet sin mest hovne attitude, der toppede, da man fandt på at
gøre tilslutning til bededagsinddragelsen til adgangsbillet til
forsvarsforligsdrøftelser. Den idé er droppet, man vil gerne dele ansvaret for
svære beslutninger. Omvendt har dele af oppositionen opgivet den mest stålsatte
opposition. Man vil påvirke regeringens politik, have indflydelse.
"Man går fra regeringens side til arbejdet under parolen: Der er tre et halvt år til næste valg, for kun vi selv kan vælte os, og det har vi ingen planer om."
Det vil snart vise sig på uddannelsesområdet,
hvor det vil være muligt at forhandle en mindre omfattende beskæring af
kandidatuddannelserne til fordel for dimensioneringsinstrumentet – altså
adgangsbegrænsning. Det vil regeringen være åben for, og det vil partier som
Konservative og SF også.
Her vil formentlig ske et udskilningsløb i
den tvedelte opposition, til trods for, at den onsdag markerede sig med en
fælles appel om ikke at skære i kandidatuddannelserne. På venstre fløj vil
afstanden mellem SF og Enhedslisten øges. Enhedslisten er fortsat ikke bange
for at spørge folket, som det hed i Politiken i weekenden som en reaktion på
SF-formand Pia Olsen Dyhrs principielle afvisning af folkeafstemningen som
brugeligt værktøj på Christiansborg.
Pia Olsen Dyhr, som møder sit bagland ved denne weekends
SF-landsmøde i Kolding, har ganske vist fået energisk modstand i
folketingsgruppen for sin kurs, men har autoritet i SF til at stå fast. Hun
forventes derfor heller ikke at have problemer med at sikre SFs fortsatte
deltagelse i forsvarsforligskredsen. I hvert fald ikke, hvis NATO afstår fra at
øge kravet om et forsvarsbudget ud over de nuværende to procent af BNP. Hvis
der »blot« sker en hurtigere indfasning af toprocentsmålet, er det mere
håndterligt for folkesocialisterne. Tilsvarende er SF-deltagelse i den magre
finanslov sandsynlig.
Til højre arbejdes der for en reformakse af
Radikale, Konservative og Liberal Alliance. Konservative har med deres
universitetsudspil om adgangsbegrænsning frem for kortere kandidatuddannelser
signaleret, at kursen ikke kun vil finde udtryk i Rasmus Jarlovs energiske
angreb på de gamle venner i Venstre. Man vil forsøge sig med den gamle parole
om arbejdsomme borgerlige stemmer også.
Kort sagt: Regeringen, som under
bededagsslaget stod over for ni forenede oppositionspartier, har udsigt til
flere og skiftende samarbejdspartnere i Folketinget og et mindre anspændt
politisk klima. Samtidig må det indgå i oppositionspartiernes overvejelse, at
et regeringsarbejde forankret hen over midten ikke behøver dø ud efter næste
folketingsvalg.
Store velfærdsreformer
I retning af samarbejde trækker også de meget
store velfærdsreformer, som regeringen varmer op til. Somme har tolket de mange
kommissionsforberedelser, som er indskrevet i regeringsgrundlaget, som en slags
syltekrukker, men der er utvivlsomt lagt op til større ændringer.
Tirsdag præsenterede regeringstoppen en
kommission anført af topchef i Kræftens Bekæmpelse Jesper Fisker, der skal
komme med forslag til en ny organisering af sundhedsvæsenet. Man får et år til
arbejdet, hvis mål er at skabe »et forebyggende og sammenhængende sundhedsvæsen
med mere lighed, nærhed og bæredygtighed«. Udfordringen er stadig flere
behandlingskrævende samtidig med betydelige udfordringer med at finde
tilstrækkeligt personale.
Internt i regeringen står kun Moderaterne for
det synspunkt, at regionerne skal nedlægges. Samlet set er det en dagsorden
født til at tiltrække Folketingets partier.
På ældreområdet er der også lagt op til
omfattende ændringer. Lars Løkke skitserede tænkningen på Moderaternes årsmøde:
Stadig flere ældre vil have købekraft til bedre velfærd – blandt andet i kraft
af deres pensionsordninger – mens en større gruppe alene vil være overladt til
offentlig hjælp.
Men da staten og kommunerne hverken kan følge
med økonomisk eller i forhold til de nødvendige ansættelser, vil ældreområdet
som velfærdssektor blive splittet i et A-hold og et B-hold. Helt automatisk,
uden politiske ønsker eller beslutninger herom, er analysen.
Regeringen ønsker at flytte penge, ansvar og
handlefrihed ud i institutionerne, ikke ud i kommunerne. Rigtig mange
interessenter har rettigheder på spil her – de ældre, staten, kommunerne,
pensionskasser, velfærdsinstitutioner – så det vil også udløse realpolitisk
interesse blandt de talrige partier på Christiansborg.
Man går fra regeringens side til arbejdet
under parolen: Der er tre et halvt år til næste valg, for kun vi selv kan vælte
os, og det har vi ingen planer om. Selv de fremtidskyndige politiske iagttagere
kan få svært ved at dementere den parole.
Kilde: https://www.weekendavisen.dk/2023-13/samfund/efter-oproeret
Ingen kommentarer:
Send en kommentar